NADAL - 7
NADAL - 6
NADAL - 5
NADAL-4
NADAL - 3
Continuació.
Quarta cerimònia profana. La nit de Cap d'Any era una festassa. Venien amics i parents, es cantava, es bevia, es menjaven torrons i neules i es comptaven els raïms amb tota solemnitat. El meu pare tocava el piano. Els meus oncles ballaven a la russa, a la gatzoneta, amb aplaudiments generals.
Com que els dos pisos comunicaven, es ballava la conga amb una enorme serp de gent alegre.
Aquella nit ens disfressàvem, i allò encara va durar anys, perquè al meu sogre, ja gran, el van disfressar de princesa russa, amb una tiara platejada i un llarg vestit de vellut granat amb cua que tenia la meva mare, dels antics Carnavals. Hi havia a casa preciosos vestits de Carnaval: el de veneciana, de seda verda, amb el tricorni;el de Cleopatra, de gasa, amb un cocodril d'acompanyament, fet de cartró. D'abans de la guerra, als balls del Club Nàutic.
La iaia celebrava l'Any Nou, costum que jo conservo, perquè vaig viure amb ella des dels 11 anys. Feia penjar cintetes de seda de colors del llum del sostre i al final hi havia un petit obsequi davant de cada plat. Es plomaven les aus, es polien llautons i cristalls, tot brillava, com en certs passages de les pel·lícules de Bergman.
Els meus pares celebraven els Reis. La mare preparava pastes i vi bo per als patges, al menjador; i galledes d'aigua amb anís per als camells, al balcó. Hi havia un trasbals de sabates d'un cantó a l'altre, per dispositar els regals. Era postguerra. No teníem uns Reis esplèndids, però a nosaltres ens ho semblaven.
*
Vam créixer. Ells van morir. Nosaltres en som hereus.
*
Continuarà.
(Recordeu els Auster del primer capítol)
Aquarel·la de Carl Larsson.
NADAL - 2
Segona cerimònia senzilla: jo era del cor de col·legi i anava a cantar la Missa del Gall a les monges. Després ens quedàvem a dormir als llits de les internes, que eren als seus pobles.
Les monges condescendien a ballar nadales en rotllana amb nosaltres i ens donaven torrons. Tot era alegria i, per a nosaltres, sorpresa, familiaritat, aventura, lluny de la severitat dels dies lectius. L'endemà ens venien a despertar "los angelitos", que en deien elles: una pinta amb paper fi que sona com una flauteta prima, feu-ne la prova. Ens donaven esmorzar, i cap a casa. Aquesta era la part espiritual.
Tercera cerimònia: a casa dels avis es feia el solemne dinar de Nadal, amb capó, vol-au-vents, etc. El capó el rostien en una greixonera amb llard; el llard també s'havia elaborat a casa, i els llardons eren una llaminadura. A la cuina surava una olor irresistible de Festí de Babette. Els preparatius ja alegren el cor dels infants, que sempre esperen. El cap de taula trinxava el capó amb uns estris daurats especials. L'avi Gustau era molt exigent i polit. Un senyor de Barcelona en tots sentits, però integrat a Tarragona, també en tots sentits, començant per la casa on vivim, aquesta preciosa herència. Va morir massa jove; seqüeles de la guerra. Tenien la xerraire cuinera Maria i l'eixerida minyona Paquita, que acollia les meves llàgrimes d'infant. L'avi rebia alguna cistella al despatx de la Delegació, i allò, a la canalla, encara ens agradava més. En quedar vídua la iaia, tot va canviar.
Continuarà.
Però recordeu Paul Auster.
Nit de Nadal. Aquarel·la de Carl Larsson
NADAL - 1
Avís als 'modernets' pretensiosos: Paul Auster, ídol i mirall dels 'progres' mal entesos, té una dona d'ascendència noruega, Siri Huvstedt. Siri, al seu llibre "En llunyania", explica el Nadal viscut amb tota l'alegria que comporta la tradició en terres nòrdiques: allà cuina amb les seves germanes, es muden, ballen al voltant de l'arbre i un llarg etc. També a Nova York, on viuen ara. Ella considera necessària i fonamental aquesta estabilitat de la tradició, perquè és el que més endavant permet viure l'aventura.
Entre nosaltres, i ja fa alguns anys, resulta 'modern' dir pestes de Nadal. En tinc notables exemples. Així és com els nostres 'progres' de pega contradiuen l'ídol Auster i el seu entorn.
*
No necessito cap pretext. En tinc prou i sobrat amb la meva vida. De manera que durant alguns capítols, explicaré, en resposta a preguntes formulades, el Nadal que he viscut i visc.
*
1.
Primer, al fons de tot, hi ha la memòria. Per a mi, infant de postguerra i de temps fred, Nadal significava llum, calor, regals, acolliment, festa, diversió.
La meva mare muntava un gran pessebre en una habitació buida del pis que era el despatx dels Explosius. Folrava un angle de paret amb paper blau dibuixat de muntanyes. Amb un riu d'aigua corrent gràcies a un dispositiu alt que contenia l'aigua i una aixeta. Era molt riallera i animada, la nostra mare. Compassiva, generosa amb els necessitats.
Primera cerimònia senzilla: era el moment d'obrir amb tota solemnitat les grans caixes de fusta que arribaven al despatx amb els preciosos calendaris d'Unión Española de Explosivos, i que tothom venia a demanar. Tots nosaltres al voltant de les caixes amb olor de fusta i d'impremta, el meu pare ens feia gruar, ara traient un clau, ara fent palanca per treure'n un altre. Ell era així. Irònic i amb parsimònia. Li agradaven les festes, com a una criatura. Els donava solemnitat.
Continuarà.
Collage OX.
PAVESE I ELS ULLS DE LA MORT
MÚSICA, CECÍLIA
NOIA, PASSA CANTANT
"Si una vella murmurant / t'augura una mala estrella, / i et diu que se't marciran / aquest aire de poncella, / i aquesta galta tan bella / no durarà ni un instant, / noia, riute'n de la vella, passa cantant, ¡passa cantant!"
En conseqüència, si et fan la punyeta, tu passa cantant. Que et diuen jaia arrossinada, tu passa cantant. Si els programes literaris de televisió t'ignoren, noia escriptora, passa cantant. Si els mandarins culturals del moment llepen culs determinats, tu, noia, passa cantant. Si les editorials 'deixen caure' les col·leccions de poesia, tu, xiqueta, passa cantant.
Alguns matins em canto l'encertada cançó de Cole Porter BEGIN THE BEGIN: començar de nou. Perquè cal començar cada dia, i a vegades costa. Ens hem d'agafar nosaltres mateixos, alçar-nos i moure'ns. Més val cantant.
Fotografia: col·lecció Enric Leor
AI, QUE EM PUNXO
M'agrada molt aquell anunci de l'home que es troba casa seva plena de caramells amenaçadors, que no se li claven als dits del peu per miracle. Al final es queda amb el telèfon enganxat a l'orella per efecte del glaç. (Potser és aquell glaç que impedeix RENFE arribar puntual).
No voldria ser o seure sota de certa cúpula flamant - no glaçada- quan comenci a deixar caure les seves estalactites com formidables punxons sobre el personal.
Fotografia: Temps borrascós. O.X.
HI FALTA L'OU
SI NO VOLS LLIBRE...
CULS
Espanya ha quedat en mal lloc a pesar dels castissos i les nuclears. Si hi afegim les recents conclusions mèdiques sobre la mala llet dels catalans, haurem de reconèixer que s'acaba el país. Potser que ens injectem Gazprom.
Però ja ho diu santa Teresa d'Àvila: "En temps de crisi, val més no bellugar-la".
ACCIDENTS
MIRÓ-ROYO-ROSSELLÓ-LA FARINERA
AUTOBIOGRAFIA
COPLILLAS DE LAS DE ANTES DEL CABALLERO CARVANTES
DEL CABALLERO CARVANTES
- Dedicadas al poeta
don Israel Gargameta-
*
Estaba el tal caballero
denominado Carvantes,
cabalgando en su jamelgo
de nombre Currocinantes.
Al caballero le cuelgan
los dos güevos por la silla:
son los que penden del cinto
a modo de campanilla.
Cuando llegan a la venta
de la bella Dulcinilla,
ven una fuente de güevos
que es todo menos sencilla:
güevos pasados por agua,
güevos duros, güevos pochos
güevo hilado, güevos fritos,
güevo amasado en bizcochos.
Encima de cada loncha
de bien curado tocino,
descansaban tres güevines
de tórtola o palomino.
Dulcinilla, la más bella,
puesta en jarras, voz en grito,
cantaba aquella coplilla
que fabla del arbolito:
“Tres huevitos madre tiene el árbole,
el uno en la rama los dos en el pie,
me robaron dos, me robaron tres.
Inés, Inés, Inesita, Inés. »
El caballero Carvantes,
en oír canción tan triste,
descabalga del jamelgo
y ataca, su lanza en ristre.
“¿Quién osa robar los güevos
“de la hermosa Dulcinilla?
“Aquí está este caballero,
“¡ved esta lanza que brilla!”
“No hay tal ladrón, don Carvantes”,
dicen la madre y la abuela.
“Para güevos, los de antes,
“ aquí tenéis la cazuela,
“preparados los veredes:
“comedlos y que aproveche,
pero no deis esos gritos
que se os cortará la leche.”
Así terminó el asunto;
comió huevos don Carvantes
mientras que las campanillas
le sonaban por delante.
EL BALCONERU
VIDA I MORT
BABETTE
Exhaurit el llibre, la meva feina va ser buscar-lo per treballar "El festí de Babette" amb els meus alumnes de les diferents aules on he ensenyat narrativa a Barcelona. Una alumna de l'IDEC (Pompeu Fabra) va arribar a trobar el curiós exemplar que mostro a la fotografia (Encuentro Ediciones), en forma de dues postals que contenen mig conte cada una. Perquè aquest text s'ha de tenir present, s'ha d'aprendre, per la mestria narrativa i pels valors profunds que conté. No ens quedarem només a la superfície. El director danès Gabriel Axel n'ha fet una memorable pel·lícula que recomano, com el conte. Fidel a la narració i amb belles i expressives imatges. Una de les meves preferides.
Per això quan he llegit al suplement de Cultura de l'Avui (8.11.08) que Ignasi Aragay comentava aquest conte, n'he tingut una alegria. Edicions Viena l'ha publicat, i Ignasi Aragay en diu encertades i amables paraules. Un bon regal que els lectors puguin accedir de nou a aquesta petita joia. I que Ignasi Aragay se n'hagi fet portaveu.
Posted by Olga Xirinacs at 1:41 AM 0 comments
ÀNIMES
Les ànimes són presents a la història humana, en vius i en morts.
Esperits, espectres, fantasmes, éssers celestials o demoníacs.
La gent que prega s'adreça sempre a un esperit, ànima, etc.
La que no prega, també. I no cal dir en somnis.
Ahir érem al bosc, a Mont-ral. El 'nostre' bosc.
El bruc encara floria, i un pit roig ens vigilava, tafaner.
Els bolets preferits dels gnoms ja eren recollits, sobretot l'amanita muscària. Ells en fan les seves destil·lacions.
El nostre bosc és poblat, i li coneixem cada pedra, branca, torrent, arbre i, sobretot, els elfs.
El barranc dels teixos (no el que en diem Cau de Blocs) és el més feréstec i fosc que mai hàgiu vist. El silenci es fa espès i verd, allà dins. Notem que els esperits furtius s'amaguen a les balmes quan ens hi acostem. Coberts de molses poroses, xopes, amb aquella olor de vegetació molla i descomposta.
Enormes roques despreses des de temps immemorials, jeuen amuntegades al llit del barranc o formant coves i forats en les verticals.
Al jardí boscós de casa hem recollit les cireretes d'arboç, molt apreciades pels ocells, i que tenen propietats etíliques, per enganyar el fred.
I uns fredolics portentosos. Se'n diu així, certament: tricholoma portentosum, i és que són de mida paraigua de pagès. Els agrada casa nostra. Som acollidors, com el bosc de les ànimes, que és un collage dels meus.