2 PREGUNTES

14-4-12


*

2 PREGUNTES

*

Desitjo als editors tot l’èxit del món i uns guanys esplèndids. Si ells no fessin negoci, no seria possible editar literatura, i els bons lectors es quedarien orfes; aquí ja ve la primera pregunta: ¿què entenem per LITERATURA? (sí, en majúscules).

No cal esperar sant Jordi. Des de fa mesos les promocions de llibres a teles i diaris ens col·lapsen. Cuiners, esportistes, polítics de tot pelatge i en quantitat massiva, cantants, folklòriques a cor obert, autoajudes, coachings (cotxers), prínceps, princeses, reis i reines... i potser un llarg etc. Tots ells tenen una àmplia acceptació mediàtica i la reverència dels mitjans. No hi ha articulista que no escrigui: “el meu amic acaba de publicar...”. Ni tertulià que no sigui celebrat al plató.

Segona pregunta: ¿algú ha calculat quin tant per cent o marge queda per a la literatura real?

*

Collage d’OX

8 comentaris:

Helena Bonals ha dit...

Jo quan vénen visites d'escoles, sempre els hi deixo clar que la literatura és la part més important de la biblioteca. Per sort encara ocupa gairebé el doble que tota la resta.

miquel ha dit...

Sí, jo ho he calculat amb un peu de rei: El 21,54 %. En definitiva, poca cosa. Però continuem llegint i estimant la literatura, malgrat els percentatges enganyosos.

Anònim ha dit...

Jo no sóc gaire intelectual, ni tampoc hi entenc gaire, però diria que la literatura és art, i dic art per resumir tot el que conté i el que ens aporta, per exemple, i on vaig descobrir el que aquí dic, va ser amb "La muntanya màgica" fa moltíssims anys.

El demés, és informació, passatemps, diversió com tot el que es llegeix de manera més espontània, ( com una columna al diari o al suplement del diumenge, per comparar) per fer-ne un us social fins hi tot.,dins d'aquests també hi podem trobar una mica d'aquest art, depèn.
És el que penso.

Agnès S.

Teresa Costa-Gramunt ha dit...

Literatura és que feia Marina Tsvietàieva, per posar un exemple. Això li va valdre la mort. És clar que no cal que arribin aquests extrems ni són desitjables. Però la literatura és bellesa que fa por perquè és bellesa lliure, i ja m'entens.

M. Roser ha dit...

Jo no espero pas que sigui Sant Jordi per comprar llibres, ho faig tot l'any, sempre que en trobo algun que m'agradi especialment...
Tanta literatura mediàtica , fa una mica de vergonya aliena. Algú ha comentat, "La muntanya màgica"...tot un tresor.
No sé quin % hi deu haver de bona literatura, que jo sóc de lletres!!!
Bona tarda Olga.

Alyebard ha dit...

Crec que encara queda corda per a la literatura, de fet encara que per Sant Jordi es vengui més el que surt per la TV, encara hi ha gent que compra llibres altres dies i compra bons llibres.

Josep Gironès Descarrega ha dit...

Crec que els bons lectors saben diferenciar la literatura de l'escriptura comercial.

El porquet ha dit...

Jo no conec el rerefons del món editorial, però sí que, vist des de fora, em sembla que tota aquesta corrua de llibres mediàtics poden ajudar a que les editorials, posteriorment, puguin fer edicions de llibres més minoritaris, que sense el coixí que els donen aquests "súpervendes" potser no seria possible editar.

No ho sé, i repeteixo que no sóc coneixedor de tot aquest entrellat.