19-4-12


*

LLIBRES I ROBA A PROMOCIÓ

*

Els escriptors de Tarragona sabem tan cert com que hi ha sol, que no arribarem més enllà del Vendrell en coneixement lector. Allà mateix on la pluja s’atura quan ve de Barcelona. Som de secà, i amb aquesta experiència i autoritat escric. Per això quan he llegit al Punt/Avui que Òmnium Cultural publica una llista votada per certa gent que no sap ni coneix tot el que s’ha editat per sant Jordi, he volgut parlar amb secretaria per recollir informació, que no m’ha estat donada. La gent aquesta sembla que ha votat allò que les promocions els posen als ulls, pel que es dedueix de la lectura. I que Òmnium, que hauria de ser de tots i emparar els catalans, els segueix el joc i fa el paperet de reproduir els noms que els ‘sonen’. Així encara sonen més. Eco, parcialitat i exclusió.

Per això també he sortit al mercadet que dimarts i dijous paren a la Rambla. M’agrada triar i remenar roba, però això sí, l’he vista tota i us la podria descriure amb coneixement de causa. Amb un venedor valencià hem dit que potser tornaríem a la pesseta: “Jo encara sé comptar en duros”, li dic. ¡”I jo en reals!”, em respon. Estrangers dels de platja, magribines de dues en dues, les llengües aquí es barregen. L’olor és de roba nova. Si hi ha aglomeració, les empentes són suaus i respectuoses, mai agressives. Les venedores de pell morena et beneeixen i et diuen nena, reina, hija mía. Hi ha una certa unció mentre els diners canvien de mans. Els vestits onegen al mestral amb els seus colors virolats, serrells, anells, rimes variades i, sobretot, oblidar el sectarisme de qui promou uns quants llibres sense haver-los editat, que encara es comprendria.

*

Foto d’OX

5 comentaris:

Teresa Costa-Gramunt ha dit...

Recomano "La inundació", d'Olga Xirinacs. Properament ho faré en alguna de les meves columnes. És un llibre de veritat, vull dir Literatura amb majúscula.

Helena Bonals ha dit...

Ni editat, ni llegit, ni paït.

M. Roser ha dit...

Alguns/es que vivim per les rodalies de Barcelona, també som de secà, per això segurament per fer la tria de llibres no ens mirarem cap llista publicada per cap estament, que també tenim criteri propi...
M'ha fet gràcia la passejada pel mercat( mercadillo), i jo segueixo contant en pessetes i canviant a euros, o a l'inrevés...

GLÒRIA ha dit...

Llegir-te ha estat tan acolorit com anar de debó al mercat. M'encanta el dia de Sant Jordi però jo, com molts de vosaltres, acostumo a adquirir llibres molt sovint, sóc prudent a l'hora de recomanar i, rarament, em deixo portar per veus publicitàries o parapublicitàries. Els estimats llibres em criden amb les seves pròpies veus.
Salut, Olga!

Lapsus calami ha dit...

El dijous pel matí paren el mercadet del Cabanyal -on visc- als voltants del mercat del Cabanyal. Jo no sóc molt de mercadets, però a la meua dona li encanta i en trau bon profit. I pel que dius dels llibres, sembla Los intereses creados que deia el Benavente.